Trwają prace na projektem zmiany ustawy o świadczeniu usług droga elektroniczną. W dniu 14 kwietnia 2011 r. na stronie MSWiA opublikowany został projekt założeń zmian po uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych, który zostanie przedstawiony do rozpatrzenia przez stały Komitet Rady Ministrów.
Wśród najważniejszych zmian należy wymienić:
- zobowiązanie usługodawcy do zapewnienia systemu teleinformatycznego pozwalającego usługobiorcy na „wykrywanie i korygowanie, przed zawarciem umowy, błędów we wprowadzanych danych za pomocą odpowiednich metod i środków technicznych” (czyli ostatecznego zweryfikowanie złożonego zamówienia);
- rozszerzenie katalogu elementów, które powinna zawierać informacja handlowa o następujące pozycje:
– oznaczenie podmiotu rozpowszechniającego informację handlową lub na którego zlecenie lub w którego imieniu jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne,
– oznaczenie rodzaju działalności promocyjnej, w szczególności prowadzonej w formie konkursu, obniżki cen lub oferowania innej korzyści odbiorcy informacji handlowej,
– warunki korzystania z działalności, o której mowa w pkt 2,
– sposób nieodpłatnego odwołania zgody na otrzymywanie informacji handlowej.
- poszerzenie katalogu wyłączeń od odpowiedzialności zawartego w art. 12-14 uśde o podmioty świadczące usługi wyszukiwania informacji i zamieszczające odesłania do stron internetowych – opis propozycji poniżej:
Nie ponosiłby odpowiedzialności za treść danych ten, kto za pomocą usług narzędzi lokalizacyjnych umożliwiających automatyczne wyszukiwanie informacji poszukiwanej przez użytkownika, udostępnia informacje, pozwalające na zlokalizowanie konkretnych zasobów systemu teleinformatycznego, w których te dane się znajdują, o ile:
– nie wprowadził tych danych do sieci, ani nie usuwa lub nie modyfikuje tych danych;
– nie jest inicjatorem transmisji danych uzyskanych w toku wyszukiwania danych;
– nie wybiera odbiorcy danych,
Nie ponosiłby odpowiedzialności za treść danych ten, kto publicznie udostępnia informacje, pozwalające na zlokalizowanie konkretnych zasobów systemu teleinformatycznego, w których te dane się znajdują, o ile nie wprowadził tych danych do sieci, ani ich nie zmodyfikował oraz nie wie o ich bezprawnym charakterze lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych, niezwłocznie uniemożliwi dostęp do informacji pozwalających na ich zlokalizowanie.
- sformalizowanie procedury „notice and takedown”, m.in.:
– określenie niezbędnych elementów „wiarygodnej wiadomości”;
– „wiarygodna wiadomość” musi być opatrzona podpisem – własnoręcznym bądź elektronicznym (co stanowić będzie utrudnienie dla uprawnionych, jednocześnie wydłużając procedurę dla osób nieposiadających podpisu elektronicznego)
– zablokowanie dostępu do treści bezprawnych ma nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od wniosku
– usługodawca ma prawo złożyć sprzeciw w ciągu 3 dni
– uprawniony po otrzymaniu sprzeciwu ma obowiązek w terminie 7 dni „powiadomić usługodawcę o podjętych działaniach, mających na celu ochronę swoich praw lub o ich braku”;
– w razie braku zawiadomienia lub podjęcia działań usługodawca odblokuje dostęp do informacji.