Prezes UOKiK kwestionuje reklamę Lidl

Prezes UOKiK w komunikacie wydanym w połowie lutego br. poddał w wątpliwość zgodność z prawem kampanii reklamowej sieci handlowej Lidl odwołującej się do raportu Produkty żywnościowe oferowane pod własną marką sieci handlowych (2011)” autorstwa UOKiK. Moje wątpliwości w tej sprawie budzą jedynie… wątpliwości Prezesa. Kampania Lidla jest bez zarzutu.

Poniżej reklama prasowa z Newsweeka 2/2012:

lidl

Mamy oznaczenie „reklama” (pochodzące od wydawcy) oraz logotyp Lidl wraz ze sloganem „mądry wybór”. Taka reklama w żadnym wypadku nie może powodować  „mylnego wrażenia, że autorem treści płatnych przekazów jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów”.

Jednoznacznie przesądza o tym zamieszczenie w reklamie logotypu Lidl. Niezależnie – przeciętny konsument w żadnym wypadku nie pomyśli, że urząd państwowy promowałby konkretnego przedsiębiorcę… Od czasu Prezydenta Kwaśniewskiego w reklamie mebli Forte nie mieliśmy chyba do czynienia z takim przypadkiem.

Ale w tej sprawie nie chodzi tylko o dobro konsumenta. Kluczowa jest dbałość o dobry wizerunek Urzędu. Fakt, że przeciętny konsument nie zostanie wprowadzony w błąd nie wyklucza, że nieprzeciętni konsumenci mogą powziąć błędne (niekorzystne dla Prezesa) wyobrażenie.

Za powyższym przemawia fakt, że komunikowanie przez Prezesa Urzędu wszczęcia postępowania wyjaśniającego jest praktykowane tylko w sprawach szczególnie „groźnych” dla konsumentów, które dodatkowo są szeroko relacjonowane w mediach (bodajże możemy mówić o sprawie pobieraczek.pl i nieuczicwych loterii smsowych). W wielu innych przypadkach opinia publiczna dowiaduje się o sprawie dopiero po wydaniu decyzji (1-2 lata po wszczęciu postępowania wyjaśniającego) – a często są to poważniejsze sprawy niż kampania reklamowa Lidla…

Warto przy okazji zwrócić uwagę na sposób skonstruowania komunikatu na stronie internetowej UOKiK – tytuł jest bardzo jednoznaczny „reklama wprowadzająca w błąd”. Dopiero dalej możemy przeczytać:

Czy spółka prowadząca sieć dyskontów spożywczych wprowadzała konsumentów w błąd podczas kampanii reklamowej – rozstrzygnie to postępowanie wszczęte przez Prezes UOKiK

Ja wiem, że tytuł tylko wskazuje na rodzaj praktyki, której dotyczy artykuł, ale „niesmak pozostał”.

W całej sprawie budujące jest to, że Lidl kontynuuje rozpowszechnianie reklam – jak się wydaje – w dotychczasowej formie. Jestem ciekawy, czy Prezes UOKiK konsekwentnie będzie zmierzał do wydania decyzji… Trzymam kciuki na Lidl. W szczególności mają na uwadze, że Prezes UOKiK występuje jako sędzia w swojej sprawie…

Ten wpis został opublikowany w kategorii nieuczciwe praktyki rynkowe, przeciętny konsument, reklama, UOKiK, wprowadzająca w błąd, zbiorowe interesy konsumentów. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s