Czy używanie nazwy domeny i metatagów stanowi reklamę? (pytanie prejudycjalne w sprawie C-657/11 Belgian Electronic Sorting Technology)

Trybunał Sprawiedliwości UE wyjaśni znaczenie definicji „reklamy” zawarte w art. 2 dyrektywy 2006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej (wniosek Hof van Cassatie van België z dnia 21 grudnia 2011 r. – sprawa C-657/11).

IPKat z pomocą czytelników wyjaśnia o co chodzi w sprawie – dotyczy ona (jak można się było domyśleć) wykorzystania cudzego znaku towarowego w nazwie domeny internetowej oraz metatagach. Co ciekawe, jednym ze znaków towarowych jest słowo „Best”, a kwestionowane strony internetowe to http://www.bestlasersorter.com oraz http://www.bestlaser.com/ (czysto opisowe).

Za IPKat-em donoszę, że sędziowie belgijskiego sadu apelacyjnego byli zdania, że w obu przypadkach nie mamy do czynienia z „przedstawieniem” (ang. representation) w rozumieniu dyrektywy.

W polskiej doktrynie głos w tej sprawie – jeszcze przed pytaniami – zabrała ostatnio dr J. Ożegalska-Trybalska w artykule „Nieuczciwe wykorzystywanie oznaczeń odrózniających w reklamie i promocjion-line” zamieszczonym w opisywanej niedawno publikacji „Reklama. Aspekty prawne”. I tak Autorka wskazuje, że używanie znaku w metatagach było w polskim orzecznictwie i doktrynie traktowane jako reklama (wprowadzająca w błąd, uciążliwa), wskazując jednocześnie na związane z tym wątpliwości (jak dla mnie meta-tagi są jedynie narzędziem). Zdaniem Autorki sama nazwa domeny nie powinna zostać uznana za reklamę.

Tak na marginesie – w publikacjach dotyczących metatagów często pomijany jest fakt, że np.Google podobno już od pewnego czasu ignoruje keywordy pojawiające się w meta tagach.

Wyjaśnienia TS UE mogą okazać się pomocne dla wykładni art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Pojęcie „reklamy” doczekało się w polskiej doktrynie wielu omówień, przy czym najbardziej płodny okres związany jest z wyrokiem Sądu Najwyższego z 14 stycznia 1997 r., I CKN 52/96.
Definicja reklamy:

Do celów niniejszej dyrektywy:

  1. a) „reklama” oznacza przedstawienie w jakiejkolwiek formie w ramach działalności handlowej, gospodarczej, rzemieślniczej lub wykonywania wolnych zawodów w celu wspierania zbytu towarów lub usług, w tym nieruchomości, praw i zobowiązań;

Pytanie prejudycjalne

Czy pojęcie „reklamy” zawarte w art. 2 dyrektywy Rady 84/450/EWG z dnia 10 września 1984 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących reklamy wprowadzającej w błąd2 oraz w art. 2 dyrektywy 2006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej[1] należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono rejestrację i używanie nazwy domeny a także używanie metatagów w metadanych strony internetowej?

Ten wpis został opublikowany w kategorii reklama, TS UE, znaki towarowe. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s