Loterie nadal popularne w orzecznictwie Prezesa UOKiK

W tegorocznych decyzjach Prezes UOKiK zajął się loterią promocyjną organizowaną przez Kraft Foods (Decyzja RWR 10/2012 z 20 marca 2012 r.) oraz loterią audioteksową organizowaną przez Just Mobile na rzecz Polkomtela (Decyzja nr RPZ 3/2012 z 21 marca 2012 r.).

Lektura obowiązkowa dla parających się loteriami -podobne błędy są konsekwentnie popełniane przez przedsiębiorców.

Kraft Foods

Praktyka polega na:

zamieszczeniu na opakowaniach produktów objętych promocją „Poczuj Emocje!” informacji, iż aby wziąć w niej udział należy zachować „(…) opakowanie lub jego fragment z kodem.”, podczas gdy konieczne było także przedstawienie dowodu zakupu potwierdzającego tę transakcję

Kwalifikacja prawna – art. 17 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (w zw. z art. 24 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów):

Przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą na zasadach uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów.

Komentarz:

Nie jestem w stanie pojąć dlaczego jako podstawa prawna został wskazany art. 17 uśde? Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym weszła w życie ponad 4 lata temu, dyrektywa ma już prawie 7 lat… Więcej w jednym z poprzednich wpisów – bohaterem również Delegatura we Wrocławiu, tylko inny urzędnik. Może czas zmienić troszkę szymel?

Na marginesie przykład, że Wedel wyciągnął wnioski z decyzji Prezesa UOKiK (pisałem o niej tutaj) – bardzo ładnie opisane zasady promocji na opakowaniu czekolady. W szczególności zwracam uwagę na wyczerpujące instrukcje co do konieczności zachowania paragonu i jego treści :).

IMG_0002

Just Mobile

Praktyka polega na:

formułowaniu w ramach organizowanej loterii audioteksowej: „Wielka Loteria Plusa” treści komunikatów SMS kierowanych do konsumentów w sposób sugerujący pewność wygranej

kilka przykładów wiadomości SMS poniżej:

–    APELUJEMY! PROTOKOL PRZEKAZANIA AUTA GOTOWY! Wyslij DARMOWEGO SMSa TAK na nr 8010. Sprawa POWAZNA, chodzi o informacje o nagrodzie GOLF w loterii Plusa. Reg: plus.pl

–    APELUJEMY, aby osoba z nr [… ] wysłała DARMOWEGO SMSa LAUREAT na 8010. GRATULUJEMY! GOLF CZEKA na zwyciezce Loterii Plusa! Reg: plus.pl

–    APELUJEMY: prosze wyslac 1 SMSa o tresci TAK na DARMOWY NUMER 8010.Sprawa wazna, bo chodzi o GOLFA. Komisja Nadzoru Loterii POTWIERDZA w 100%. Reg: plus.pl

–    CZY NR […] jest TWOJ? Jesli TAK, GRATULUJEMY SERDECZNIE! Otrzymasz MILA WIADOMOSC O GOLFIE, jak wyslesz SMSa TAK na 7419 (4,92 zl). Reg: plus.pl

–    Apelujemy! Pani lub Pan z NUMEREM […] MUSI wyslac GOLF na 7419 (4,88 zl)! Czeka mila wiadmosc od Organizatora Loterii dotyczaca losowania!

–    Bardzo wazne! MILA WIADOMOSC: Wyslij KONIECZNIE TERAZ 1 sms o tresci TAK na 7419. Czeka na Ciebie prawdziwie radosna informacja. Dotyczy GOLFA! (4,92 zl)

–    Chcesz podskoczyc z RADOSCI? Wyslij TAK na 7419! To koniec loterii! Auto czeka nawlasciciela (4,92 zl)

–    Chcesz WRESZCIE wygrac AUTO? Wyslij TAK na 7419. Otrzymasz NIEWIARYGODNA INFORMACJE! (4,92 zl)

–    Czeka Cie dreszczyk emocji i radosci! Wyslij sms o tresci GOLF na 7419! Wiadomosc dotyczaca GOLFA będzie SZOKUJACA! (4,92 zl). Masz […] punktow.

Prezes UOKiK zakwestionował również praktykę polegającą na:

pomijaniu w komunikatach SMS kierowanych do konsumentów w ramach loterii audioteksowej: „Wielka Loteria Plusa” informacji o nazwie przedsiębiorcy będącego organizatorem tej loterii tj. niewskazanie, że organizatorem loterii jest JUST MOBILE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie

Kwalifikacja prawna:

art. 9 pkt 8 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym:

Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące agresywne praktyki rynkowe:

[…]

8) wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał, uzyska bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności nagrodę lub inną porównywalną korzyść, gdy w rzeczywistości nagroda lub inna porównywalna korzyść nie istnieje lub uzyskanie nagrody lub innej porównywalnej korzyści uzależnione jest od wpłacenia przez konsumenta określonej kwoty pieniędzy lub poniesienia innych kosztów.

art. 6 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 1 i 2 ww. ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym w zw. z art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (nie omawiam, więc nie przytaczam)

Komentarz:

Prezes UOKiK, uzasadniając przyjęta kwalifikację prawną praktyki, stwierdził, że:

W ocenie Prezesa Urzędu, otrzymując SMS- y w ramach Loterii nawet należycie uważny, ostrożny i dostatecznie dobrze poinformowany konsument miał prawo odebrać przekaz Przedsiębiorcy w sposób dosłowny tj. uznać, że uzyskał już nagrodę bądź uzyska ją po wysłaniu SMS- a, podczas gdy w rzeczywistości taka nagroda (przeznaczona dla niego) w chwili wysyłania przez Przedsiębiorcę komunikatu nie istniała. Konsument mógł stać się laureatem Loterii i wygrać samochód dopiero w przyszłości, w drodze losowania (z wyjątkiem nagród tygodniowych przyznawanych uczestnikom, którzy wysłali największą liczbę wiadomości SMS na numer 7419 w danym tygodniu).

Jestem ciekawy rozstrzygnięcia sądów odwoławczych, bo tezą mówiąca o „nie istnieniu nagrody” jest dość kontrowersyjna – nagroda istniała, tylko wbrew treści smsów nie przysługiwała odbiorcy SMSa, lecz jej przyznanie uzależnione było od wyników losowania.

Ten wpis został opublikowany w kategorii nieuczciwe praktyki rynkowe, reklama, UOKiK, wprowadzająca w błąd, zbiorowe interesy konsumentów. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s