Staranność przedsiębiorcy nie ma znaczenia w przypadku praktyki rynkowej wprowadzającej w błąd

Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 19 września 2013 r. (C‑435/11 CHS Tour Services) stwierdził, że dochowanie przez przedsiębiorcę staranności zawodowej nie ma znaczenia dla uznania za nieuczciwą praktyki rynkowej wprowadzającej w błąd.

Kluczowy fragment tezy orzeczenia brzmi:

w wypadku gdy praktyka handlowa spełnia wszystkie kryteria ustanowione w art. 6 ust. 1 tej dyrektywy, aby można było zakwalifikować ją jako praktykę wprowadzającą w błąd konsumenta w rozumieniu tego przepisu, nie zachodzi konieczność zbadania, czy taka praktyka jest również sprzeczna z wymogami staranności zawodowej na podstawie art. 5 ust. 2 lit. a) tejże dyrektywy, aby można było ją uznać za nieuczciwą i w konsekwencji zakazać jej na mocy art. 5 ust. 1 rzeczonej dyrektywy.

W uzasadnieniu TS UE wskazał m.in., że:

Powyższa interpretacja jest jedyną, która może zachować effet utile szczególnych przepisów przewidzianych w art. 6-9 dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych. Gdyby bowiem warunki stosowania tych przepisów były identyczne jak warunki ustanowione w art. 5 ust. 2 tej dyrektywy, rzeczone artykuły zostałyby pozbawione wszelkiego znaczenia praktycznego, podczas gdy ich celem jest ochrona konsumenta przed najczęstszymi nieuczciwymi praktykami handlowym

Orzecznictwo Trybunału w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych jest, delikatnie mówiąc, rozczarowujące. Zresztą jak sama nieprzemyślana dyrektywa. Zerojedynkowa ochrona przed najczęstszymi praktykami jest zadaniem czarnej listy praktyk nieuczciwych w każdych okolicznościach. W przypadku praktyk wprowadzających w błąd i agresywnych, możliwość uznania ich za nieuczciwe  pomimo niespełnienia przesłanek klauzuli generalnej jest po prostu nielogiczne.

Ochrona konsumenta nie jest absolutem, nie można powołaniem się na effet utile usprawiedliwiać… Eeeeh, już eufemizmów nie mogę wymyślić, późno 🙂

Więcej na ten temat na gruncie opinii Rzecznika Generalnego znajdziecie we wcześniejszym wpisie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii czarna lista, nieuczciwe praktyki rynkowe, reklama, TS UE, wprowadzająca w błąd. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s